2014. május 11. Kirándulás Nuuksio-ba

Magyarokból és magyarbarátokból álló 7 fős kis csoportunk május 11-én vágott neki a Nuuksio Nemzeti Parknak. Bár az időjárás-előrejelzés nem sok jóval kecsegtetett, végül szerencsére mégis kedvezett nekünk az idő és a beígért eső elmaradt. A kirándulás apropója a nyírfataplósító gombával, illetve annak egy, az északi népek gyógyászatban használt rendkívül fontos melléktermékével való ismerkedés volt – a finnül pakurikääpä nevű természetes gyógyszer lelőhelyeivel, felismerésével és felhasználásával kapcsolatos ismeretekbe Gálfi István szakszerű kalauzolása mellett nyerhettünk betekintést. A nyírfákon képződő gomba ezen mellékterméke rendkívül jelentős többek között a rákgyógyászatban, illetve szabadgyök-lekötő tulajdonságának köszönhetően az immunrendszer erősítésében, mégis oly keveset lehet róla hallani. Gyógyászatban történő felhasználásával kapcsolatban Finnországban napjainkban is végeznek tudományos kutatásokat.

Az Urjajärvi tavat körbejáró, körülbelül 10 kilométeres túránk külön érdekessége volt, hogy nem a kijelölt kirándulóútvonalakon haladtunk, hanem kevésbé ismert és ezért nagyobb kihívást jelentő kis ösvényeken, néhol sziklafalak tövében vagy éppen sziklákra mászva jutottunk előre - így a Nuuksiót már ismerők számára is új oldaláról mutatkozott meg a Nemzeti Park. Az Urjajärvi tavat körbejárva gyönyörű helyeken vezetett az utunk, közben egyéb növények gyógyító célú felhasználásával is megismerkedhettünk, és nem utolsósorban jókat beszélgettünk, ismerkedtünk egymással. A kiváló társaság és a gyönyörű tavaszi táj önmagában is garantálta a jól sikerült túrát, több nyírfa törzsén pedig pakurikääpäre leltünk, így elmondhatjuk, kirándulásunk ilyen szempontból is sikeres volt. A nap lezárásaként a tóparton pihentük és ebédeltünk meg: finn szokás szerint makkarát sütöttünk, közben pedig megfigyelhettük, hány métert is tud valójában haladni a vöcsök a víz alatt, amíg újra fel nem bukkan a tó másik oldalán.

Eredeti meghívó:

Az FME szervezésében az idei nyári kirándulások sorozata május 11-én kezdődik, a Nuuksio nemzeti parkba megyünk Gálfi István vezetésével. A kirándulás alkalmával szeretnénk megismerkedni (szerencsére lesz szükségünk) egy több ezer éve az északi népek gyógyászatában használt természetes gyógyszerrel, a nyírfataplósító gomba egyik melléktermékével (finn nevén pakurikääpä).

A pakurival kapcsolatos információk finnül és angolul.

Találkozás és indulás az espooi IKEA parkolójából pontosan 12:30-kor.

A túra hossza kb. 12 km, ezért kisgyerekeknek nem javasolt, de a szülők felelősségével jöhetnek.

Hoznivalók:
  • Meleg öltözet, mert az idő hűvös lesz, esernyöt vagy esőkabátot hozzatok.
  • Hátizsák, enni-innivaló, "makkara " is jöhet, megfelelő helyen tüzet gyújtunk.
  • Gumicsizma is kell, mert vizes helyeken is közlekedünk.
Az erdőben a  parkolóhely az autóknak elég kicsi, ezért igyekezzünk természetbarátok lenni és minél kevesebb autóval csoportosan indulni az IKEA-tól.